Chitika

יום חמישי, 23 בדצמבר 2010

התחלה

"התחילי בהתחלה", אמר המלך, "ותמשיכי עד שתגיעי לסוף. ואז תעצרי".

ועל כן, כפי שהומלץ בפני אליס, נתחיל בהתחלה.
הבעיה היא שלפעמים קשה להצביע על ההתחלה - ובמקרה של הביטלס, כמו הדיון הנצחי על מי זכאי להחשב לחבר החמישי בלהקה, קשה גם להסכים על תאריך ראוי להתחלה.

תאריך אפשרי ופופולרי הוא ביולי 1957, כאשר פול מקרטני בן החמש-עשרה פגש לראשונה בג'ון לנון המבוגר ממנו בשנתיים, באירוע בחצר כנסיה בליברפול - פגישה שהובילה לצירופו של מקרטני לקווארימן, להקתו של לנון.
ואולי, מבין כל התאריכים, כדאי לבחור בדצמבר 1960, כאשר הקווארימן הופיעו במועדון הקאסבה בליברפול, לראשונה תחת שמם החדש - הביטלס? חברי הלהקה באותה הזדמנות היו לנון ומקרטני, ג'ורג' האריסון ופיט בסט (הביטל החמישי?). אליהם הצטרף גם צ'ז ניובי מלהקת הבלק-ג'קס.
אפשרות נוספת עשויה להיות באוגוסט 1962, כאשר רינגו סטאר החליף את פיט בסט כמתופף הלהקה, וההרכב הסופי והכה-מוכר של ארבעת המופלאים התגבש בצורתו הסופית.

אבל אם אנו עוסקים בהתחלות, איזה תאריך יכול להתאים יותר מאשר האחד בינואר? ובמקרה שלנו, האחד בינואר 1962 - התאריך בו נבחנו הביטלס עבור חברת דקה הלונדונית, בנסיון לקבל חוזה הקלטות.
מנהלה הנמרץ של הלהקה, בריאן אפשטיין (הביטל החמישי?) הצליח לתאם לחבורה את המבחן, לאחר שנדחה על ידי מספר חברות הפקה אחרות. 

לא היתה זו הפעם הראשונה של הביטלס באולפן הקלטות. הקלטה מסחרית שלהם, שנערכה בהמבורג) יחד עם הזמר טוני שרידן, כבר פורסמה עוד באוקטובר 1961. אך היתה זו הפעם הראשונה בה נבחנה הלהקה, בזכות עצמה, במטרה לחתום על חוזה הקלטות.

במהלך המבחן, שארך כשעה, נגנו הביטלס חמישה-עשר שירים. אלו היו שירים שנבחרו על ידי אפשטיין, במטרה להפגין את מבחר הכשרונות של הלהקה - אשר כבר היתה להקת הופעות משופשפת ומיומנת למדי באותו השלב, לאחר אינספור קונצרטים בהמבורג ובצפון אנגליה.
שלושה מן השירים היו יצירות מקוריות של לנון ומקרטני, והאחרים - גרסאות כיסוי ללהיטים בני התקופה.

הודעת הדחיה שקיבלו הביטלס מחברת דקה זכתה לתהילת עולם. מנהלי החברה הסבירו שלהקות גיטרה נמצאות "בדרך החוצה", והחתימו במקום הביטלס את הטרמלוז, שנבחנו באותו יום.

הביטלס, מצדם, התאוששו מהדחיה (גם אם לא בקלות; אפשטיין מספר בביוגרפיה שלו על  כך שכבר כמעט והתייאש) ורק כמה חודשים אחר-כך זכו למבחן נוסף, שהסתיים הפעם בהצלחה ובחוזה, עם חברת EMI והמפיק ג'ורג' מרטין (הביטל החמישי?). גם חברת דקה למדה מהטעות, וכעבור זמן – ועל פי המלצתו של ג'ורג' הריסון, החתימה להקה אחרת: הרולינג סטונס.

הקלטות המבחן בדקה יצאו לאור בגרסאות בוטלג שונות במהלך השנים, וחלק מהשירים צורף לחלק הראשון של אלבומי האנתולוגיה, באמצע שנות התשעים. 


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה