Chitika

יום חמישי, 30 בדצמבר 2010

עטיפת הקצבים

לרגל הרשעתו של משה קצב, חשבתי להזכיר היום את "עטיפת הקצבים" של האלבום "אתמול והיום" של הביטלס.

האלבום יצא לאור ב-1966 בצפון אמריקה.
כמיטב המסורת עד לסרג'נט פפר, האלבומים האמריקאים והבריטים של הביטלס לא כללו את אותם השירים. כך, שירים שהושמטו ממהדורות אמריקאיות של אלבומי הביטלס בבריטניה נאספו וצורפו לאלבומים אחרים.
"אתמול והיום" כלל שירים מהאלבומים Help ו-Rubber Soul, שכבר יצאו לאור בבריטניה, מ-Revolver שטרם יצא לאור באותו מועד, ומסינגלים.

עיקר פרסומו של האלבום, עם זאת, נעוץ בתמונה של עטיפתו.



בתמונה, שצולמה על ידי רוברט וויטקר, נראים הביטלס כשהם לבושים בחלוקי קצבים וסביבם חלקי בשר ובובות. תמונות מסדרת צילומים אלו שימשו למטרות קידום מכירות שונות (של הסינגל Paperback Writer, למשל).
חברת קפיטול השתמשה בתמונת העטיפה של הסינגל גם לצורך האלבום "אתמול והיום" בארצות הברית, ו-750,000 עותקים של עטיפה זו הודפסו וחלקם החלו להיות מופצים.
התגובות השליליות לתמונה לא איחרו לבוא, וההוצאה לאור מיהרה לאסוף את העותקים - ובכך הפכה את העותקים שנותרו בשוק לפריטים מבוקשים לאספנים (בשנת 2006 נמכר עותק בקרוב לארבעים אלף דולר). חלק מהעטיפות הופצו מחדש עם תמונה אחרת מודבקת על גבי תמונת הקצבים המקורית - ורבים ניסו, במידת הצלחה משתנה, להסיר את התמונה המודבקת ולחשוף את תמונת הקצבים.

ג'ון, פול ורינגו הגנו על ההחלטה המקורית להדפיס את האלבום עם תמונת הקצבים, מסיבות שונות (ג'ון קשר את העניין למלחמת וייטנאם; רינגו טען שזו ביקורת על חברת קפיטול האמריקאית, שערכה מחדש (butchered) את אלבומי הלהקה).
ג'ורג' טען שהתמונה היתה טעות, והסביר - "זה היה מגעיל. לפעמים עשינו דברים טפשיים, וחשבנו שהם מוצלחים. זו דוגמה לכך".

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה